תמונת ניצחון / Ljos

מאז שהאדם הראשון אמר "היי, אני יכול לזרוק אבן עגולה רחוק מאוד", אדם שני אמר "היי, אני יכול לזרוק אותה רחוק יותר", ואדם שלישי קפץ ואמר "היי, אני יכול לדרוש מאנשים כסף לצפות בשני אלה זורקים אבנים עגולות", האדם תמיד התחבט בשאלה "היי, מה זה ספורט?".

הוויכוח לגבי הגדרת הספורט ממשיך עד היום עם כל ענף שמוכנס או מוצא מהאולימפיאדה. שחמט מוגדר כספורט כבר מאה שנה, אז למה הוא לא חלק מהאולימפיאדה? למה גולף, ענף שהוא בעצם שילוב של הליכה ובעלות על יותר מדי שטח עד שאין לך מושג מה לעשות איתו, עושה ביקור בתחרות היוקרתית? האם באמת, כפי שרונן דורפן טען בזמנו, הדרך הכי טובה להגדיר ספורט הוא "אם ESPN משדרים את הדבר הזה, אז הדבר הזה הוא ספורט"? (אז זה אומר שכל הבולשיטינג של סטיבן א. סמית', שאקיל אוניל וסר צ'רלס בארקלי זו בסך הכל תחרות ספורטיבית עיקשת והדרך הכי טובה לסיים אותה היא פשוט להעניק להם מדליות ולשלוח אותם לאנונימיות של אחרי האולימפיאדה?)

ב-1912 עדיין לא היו לנו גופים רשמיים כמו ESPN או מחלקת התגובות באתרים קיקיוניים באינטרנט שיכריעו את גורל הענפים השנויים במחלוקת, ולכן ענף חדש הסתנן לאולימפיאדה והחזיק שם מעמד יפה עד 1948. נסו לנחש מהו על פי התמונה הבאה:

בדיוק. אמנות.

הציורים הנ"ל שייכים לז'אן ז'קובי, האדם היחיד שזכה ב-2 מדליות זהב עבור לוקסמבורג בענף האומנות. שתיים מתוך סך הכל של 151 מדליות שחולקו על פני ארבעה עשורים בחמש קטגוריות: ציור, מוזיקה, ספרות, פיסול וארכיטקטורה. בשביל שלא נחשוב שלגמרי אין קשר לאתלטיקה, כל יצירות האומנות היו צריכות להיות קשורות לספורט באיזושהי צורה (מה שמעלה את השאלה – אם אמנות היא ספורט, ציור של צייר נחשב קשור לספורט?).

פוטנציאל אולימפי מבוזבז

באופן מפתיע, תחרות האומנויות באולימפיאדה לא תפסה הרבה מעריצים. בזמן שהאולימפיאדה התנפחה לאירוע בינלאומי עתיר ממדים, תחרות האומנויות נשארה כמופע צד נסתר. צופי האולימפיאדה חיבבו את ענפי הספורט בהם צפו, אך לא בהכרח התחברו לפסלים דוממים של אותו ענף. מהצד השני, אומנים גדולים סירבו להיכנס לתחרות. בעיקר כי הם לא חשבו שמקומה של אומנות היא בתחרות, אבל באמת בעיקר כי הם לא אהבו שאנשים לא מהתחום מארגנים את התחרות הזו. האפתיה הזו מצד האומנים והצופים גרמה לכך שמרבית היצירות מהתחרויות הנ"ל אבדו להיסטוריה.

גם מארגני התחרות עצמה לא עזרו לפופולריות של הענף. אפשר להגיד שלחלק מהמנצחים עזרה הקרבה לשופטים. בין אם זה יאן וילס, זוכה מדליית זהב ב-1928 בארכיטקטורה על האצטדיון האולימפי באמסטרדם, ממש במקרה אותו אצטדיון בו היו שאר תחרויות הספורט באותה אולימפיאדה בדיוק. או שהזוכה הראשון אי פעם במדליית זהב באומנות באולימפיאדה הלכה לברון פייר דה קוברטין, שקוראי המדור יזהו או כחובב האאוגניקה שיצר את האולימפיאדה המודרנית, או כאיש עם השפם הכי מרשים בצד הזה של ההיפוליט אוקוטורייה.

ניסיתי, אני לא מסוגל לכתוב פוסט בלי תמונה של שפם מרשים

עוד יותר משעשע/פוגע בתחרות, הייתה העובדה שלפעמים לשופטים לא התחשק לבחור מנצח. לא היה שום דבר שחייב אותם להעניק פרסים באף תחרות, כך שלפעמים הוחלט שהשופטים לא מצאו אף יצירה כמרשימה ולא חילקו מדליית זהב. או אף מדלייה בכלל. בטח אפילו לא תלו את הציור על המקרר.

קרלינג זה לא ספורט, על מה חשבת? ככה לא זוכים במדליה אולימפית לציור!

הייתם חושבים שסופה של תחרות האומנויות באולימפיאדה תגיע בגלל חוסר עניין ציבורי. או אולי שיום אחד מישהו מבני המלוכה שיושב לו בוועדה האולימפית, שכב לעצמו בבית וניסה להירדם על ידי ספירה של ההון האישי שלו ונתקע אחרי שלא זכר איזה מספר מגיע אחרי ביליארד, והאם זה סנוקריון, ופתאום חשב לעצמו – סנוקר זה ספורט אולימפי? ולמה בכלל ציור נחשב ספורט? אז לא.

אומנות הוצאה מהאולימפיאדה בעקבות המקצוענות. הועדה האולימפית החלה בהתעקשות שלה על האולימפיאדה כחובבנית. אומנים בדרך כלל תלויים במכירת האומנות שלהם למחייתם, ובגלל שזכייה במדליה הייתה יכולה באופן תיאורטי לפרסם את יכולת האומנות של האמן – נשיא הועד החדש, אייברי בראנדיג' (שאולי מוכר יותר לישראלים כמעריץ הקונספט "תוציאו את הפוליטיקה מהספורט" כשהתעקש לא להחרים את האולימפיאדה של 1936 וכשדרש להמשיך את האולימפיאדה של מינכן 1972 אחרי רצח הספורטאים הישראלים. גרמניה לא עשתה טוב ללגאסי שלו), חשב שהם והמקצוענות שהם מייצגים הם הסכנה האיומה להמשך התחרות האולימפית. ואולי זה בגלל שהוא הפסיד בתחרות הספרות באולימפיאדה של 1932.

בסופו של דבר ענף האומנויות בוטל והוחלף במופעי ראווה, אך לא לפני שהתחרות הביאה לנו את זוכה המדליה המבוגר ביותר באולימפיאדה. ג'ון קופלי מבריטניה זכה בכסף על החריטה "שחקני פולו" בגיל 73, שיא שמחזיק עד היום. לצערו, ולצערנו, כל המדליות באומנויות נמחקו מהרשימות, ומאז פניו של ג'ון קופלי תקועים באופן תמידי על מבט "אני הולך לאכול את הנשמה שלך".

"סבא, למה אין כלום מאחורי העיניים שלך?"

בין 1952 למילניום הנוכחי, מופעי הראווה של האומנויות עברו בשקט יחסי והתעלמות צפויה מהקהל הרחב, עד שב-2004 החלו להחזיר את אלמנט התחרות, הפעם עבור פרס כספי ולא מדליה. מי יודע, אולי יום אחד שוב המפה תשתנה, ESPN תחל לשדר תחרויות ארכיטקטורה, וציור ופיסול יחזרו להיות חלק בלתי נפרד מהספורט. עד אז, כבוד לספורטאים הישראלים שהצליחו לשלב בצורה הטובה ביותר בין ספורט לאומנות:

Subscribe
Notify of
138 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
asaf
8 באוגוסט 2021 7:12

תודה Ljos. פוסט מרתק. אהבתי מאוד את החיבור בין שני התחומים של אומנות וספורט.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Admin
8 באוגוסט 2021 7:18

🙂🙂🙂

אור
אור
8 באוגוסט 2021 7:18

תודה ליוס, לא היה מושג מכל זה (או באמנות בכלל) 🙂

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 7:28

מה שאני אוהב בטורים שלך זה שבסופם אתה תמיד נשאר עם ההרגשה של 'רגע הוא המציא את זה או שזה אמיתי?'
והקטע העוד יותר מוצלח הוא שההרגשה הזו רק מתחזקת גם אחרי שבודקים את זה…

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 7:36

אגב אנקדוטה שאיכשהו נתקלתי בה בנסיבות מקצועיות לגבי 'איזה מספר מגיע אחרי'. בארץ אנחנו תמיד נקרעים בין הרצון להיות יותר אירופאים או יותר אמריקאים אז גם במספרים.
אירופה זה: מיליון, מיליארד, ביליון, ביליארד,…
אמריקה זה: מיליון ביליון, טריליון, קוודריליון….
בארץ התלבטנו קשות והחלטנו כרגיל לערבב: מיליון, מיליארד, טריליון,…ומכאן עזוב תוותר בחיים לא תספור כל כך רחוק.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 7:39

ולגבי סנוקריון זהו מספר שהשימוש בו הולך וגובר עם האינפלציה שמשתוללת כשאחרי הלבן יש לך 21 אפסים אדומים ואז עוד 6 אפסים צבעוניים.

גיא הירוק
Admin
8 באוגוסט 2021 7:42

לא ברח לך ברשימה של הספירה הישראלית איזה מספר?
אני לא רואה יוניקורן…

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 7:44

יוניקוריון…

פאקו
Admin
8 באוגוסט 2021 12:18

נראה לי שהלכנו עם האירופים כמו ברוב הדברים, עד שהגענו לביליארד, ואז אמרנו – לא, לא יכול להיות שאותה המילה תשמש לשני דברים.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 12:31
Reply to  פאקו

כן כי ביליארד זה חד חד ערכי בארץ… במיוחד על השולחן הירוק.

שחר אלוני
8 באוגוסט 2021 7:37

תודה לחוס, טור מעניין.
קוברטין רצה לצרף את נושא האומנויות למשחקים האולימפיים, כפי שהיה בעת העתיקה. לא ידעתי שזה החזיק כמה עשורים.
אגב הוא אישית זכה כשהגיש שיר, אבל בעילום שם, כך שלא ידעו שזה הוא
*
לגבי שחמט, יש אולימפיאדה נפרדת עם 1500 משתתפים כל שנתיים, וכבר כמה עשורים מדברים אם לחבר בין הארועים

שחר אלוני
9 באוגוסט 2021 0:01

מעניין, תודה

גיא הירוק
Admin
8 באוגוסט 2021 7:42

מבריק!
תודה, איסלנדי.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 7:43

עוד שאלה קטנה, אם נתקלת – האם העובדה שהרייך השלישי השתמש בזה כדי לנפח באופן די מרשים את שלל המדליות שלו בברלין (ומן הסתם גם לקדם את הרעיונות המודרנים שלו) עזרה להעלים את האומנות מהתחרויות וגם מספרי ההיסטוריה.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 13:37

זה לכבוד קאמפצו?

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 14:05

אם זה המצב זה לא אמור להצחיק אותך…

ג'ורג' עובדיה הסקרן
8 באוגוסט 2021 8:57

וואו חן חן על המחווה לבוב רוס, The Nicest Guy In The Art Business

ג'ורג' עובדיה הסקרן
8 באוגוסט 2021 19:02

מדליית פסטל 🙂

Yp
Yp
8 באוגוסט 2021 8:59

בוקר טוב לכולם ותודה ללחוס על הפוסט המצוין הזה
שאלה מענינת שקשורה לזה היא לגבי טורניר הכדורסל האולימפי . פיבא מנסה בכל הכח להעביר את הזרקור מפה למונדובסקט .
התחושה שלי שעד כה זה עדיין לא הצליח והטורניר האולימפי ממשיך להיות מאד יוקרתי ואחת האטרקציות הגדולות באולימפיאדה .
יש דיבורים שינסו לשנות לפורמט דומה לכדורגל , שיוכלו להשתתף רק שחקנים צעירים עד גיל 23 . מן הסתם הועד האולימפי הבינלאומי לא שש לזה משיקולי רייטינג . מה דעתכם ?

עגל
עגל
8 באוגוסט 2021 12:25
Reply to  Yp

אני בעד הורדת הגיל גם בכדורסל וגם בכדורגל. בשביל זה יש מונדיאל ומונדובאסקט.
ברור שזה יוריד את הרייטינג לאולימפיאדה

אור
אור
8 באוגוסט 2021 12:27
Reply to  עגל

למה? כל ספורט זה אחרת. רק בכדורגל זה לא הכי יוקרתי ואילו בכדורעף וכדוריד לא

עגל
עגל
8 באוגוסט 2021 14:21
Reply to  אור

שבכדוריד וכדורעף ישאירו. רק כדורסל וכדורגל יש לנו מספיק כל השנה.
כמה כבר אפשר לראות אותם?
🙂

אור
אור
8 באוגוסט 2021 14:52
Reply to  עגל

האמת לא כזה משנה לי אבל ככה זה כבר התפתח

האווי לאסוף
האווי לאסוף
8 באוגוסט 2021 10:05

מעולה ליוס, כיף להיזכר בצד השפוי של האתר הזה (הוא עדיין הרוב, כן? פשוט לפעמים המיעוט מצליח להסתיר אותו)

עמיחי קטן
Admin
8 באוגוסט 2021 10:06

תודה LJOS.
חידש לי הרבה

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 10:10

אם כבר אנחנו אבודים בטוקיו אז הנה עוד נקודה קטנה ש: got lost in translation שקפצה לי בעקבות שני הסרטונים בסוף.
אצלנו אנחנו מבדילים בין התעמלות או התעמלות מכשירים לבין התעמלות אומנותית.
אבל בתכלס התעמלות "רגילה" מוגדרת כ: artistic gymnastics דהיינו התעמלות אומנותית…
בעוד שהתעמלות אומנותית נקראת rythmic gymnastics כלומר התעמלות קצבית או משהו בסגנון.

פאקו
Admin
8 באוגוסט 2021 12:16

נפלא ליוס.

עגל
עגל
8 באוגוסט 2021 12:27

מעניין.
לא היה לי מושג על מדליה "אמנותית" בציור.
צריך להעיף כמעט שליש מהמקצועות באולימפיאדה (כן, לדעתי גם שחמט לא קשור, סורי)

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 12:31
Reply to  עגל

שליש??
מה היית מוריד ולמה?

ג'ורג' עובדיה הסקרן
8 באוגוסט 2021 12:56

הייתי מתחיל עם הסוסים, עובר לסקייטבורד, מחסל את הטיפוס קירות, מעיף את הטרמפולינה, את שיט סלאלום בקיאק (!), את אופני ה-BMX (!!), ואולי אפילו את ריצת 800 מטר ו-5 קילומטר. אף לא הבנתי למה חייבים אותם. אה, ומטעמי בטיחות הייתי מבטל את יידוי הפטיש, הכידון והדסקוס.
לא שליש אבל כמעט.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 12:59

ומה הקריטריון להעפה?

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 13:02

הסוסים בעיני זה גם לא ספורט. לכל השאר הייתי מצפה לאיזשהו נימוק מעבר לזה לא בא לי טוב בעין או לא מעניין אותי.

ג'ורג' עובדיה הסקרן
8 באוגוסט 2021 13:14

השאלה היא האם לדעתך צריך איזשהו קריטריון לענף אולימפי או שהכל הולך (למה לא סקטים? דוקים? גוגואים? הטבעות בכדורסל? תחרות פנדלים בכדורגל?). קריטריון בסיסי אפשרי הוא ספורט שאפשר לקבוע בקלות מי ניצח – מי היה מהיר יותר, חזק יותר, גבוה יותר, או מי הבקיע יותר גולים. איך אפשר לקבוע מי ניצח בסקייטבורד או ב-BMX? מצד שני הקריטריון הזה פוסל גם את הזהב המופלא של אשרם. אז צריך עוד לחשוב על זה.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 13:19

הקריטריון מבחינתי הוא שיהיו מספיק מתחרים באופן גלובלי. פעם חשבתי כמוך אבל כשיורדים ממש לעומק אתה מבין שכמעט כל ספורט לא נקבע באופן ברור כי תמיד לשיפוט יש חלק מהותי. האם אגרוף הוא לא ספורט בגלל שהוא מוכרע על ידי החלטת שופטים? לכן אין לי כבר שום בעיה עם ענפים שמוכרעים על פי שיפוט של פרמטרים אסתטיים מה גם שהיום הכל הרבה יותר מוגדר.
אם תיקח את אשרם או דולגופיאט לדוגמא – אלא ענפי ספורט שממש לא מדברים אליי אבל להגיד שהם לא ספורטאים זה עלבון גדול מאד מאד.

ג'ורג' עובדיה הסקרן
8 באוגוסט 2021 13:36

למה אי אפשר להגיב ישירות לתשובה שלך?
מסכים בערך. כלומר – כל ספורט שיש לו כמות מסוימת של ספורטאים רשומים, אגודות, תחרויות וכולי יכול להתקבל לאולימפיאדה. הבעיה היא שיש אינפלציה בענפים האולימפיים. כל 4 שנים מספרם רק גדל. גם רעיית צאן יכולה להיות ספורט אולימפי אם יהיו מספיק מתחרים? אולי נסכים לא לערב חיות.
וגם צריך לעשות משהו עם גודש המקצים. למה כדורסלן יכול להשיג רק מדליה אחת ושחיין – 7 (או 8, לא זוכר).
אשרם ואטריום סופרטאים מופלאים. הקלע האיראני עם הכרס (ראית?) – פחות.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 13:46

כי מספר רמות השרשור מוגבל לשש.
אז לשאלתך – אם יש כללים מוגדרים מבחינתי כן. ומה הבעיה עם אינפלצית המקצים? עקרונית לא איכפת לי שיחלקו 500 מדליות. יש פה כבר אלמנטים כלכליים אבל לפחות מבחינה עקרונית אין לי שום בעיה עם זה.לא חייבים לעקוב אחרי כל ענף.
כאמור יש פה אלמנטים של מיומנויות שונות – בן אדם לא חייב להיות אתלט כדי להיות ספורטאי.

Yp
Yp
8 באוגוסט 2021 14:55

צהריים טובים לכולם
האמת שבאגרוף החלטת שופטים היא הרבה יותר מדויקת מאחר ויש מדד "אוביקטיבי" מאשר בענפים שבהם ההחלטה מאד סובייקטיבית . לעיתים נדירות יש החלטת שופטים שנויה במחלוקת . לגבי הטענה הרוסית על שוד , זה ממש בגדר הקוזאק הנגזל . השוד האולימפי הכי גדול שזכור לי היה בגמר הכדורסל ב-1972 .

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 14:59

היו מספיק מקרים שההחלטה היית ה מאד שנויה במחלוקת. אותודבר אפשר להגיד גם על הענפים ה"סוביקטיבים" ירדו כבר הרבה יותר לפרטים שנותנים מדדים אוביקטיבים אבל בסופו של דבר כל החלטה היא בלבל מסוים סוביקטיבית.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 15:01

באגרוף אשמה שיטת הניקוד (גם ב-MMA) יותר מהחלטות השופטים עצמם אבל זה כבר פחות קשור

Yp
Yp
8 באוגוסט 2021 15:21

חייב להגיד שמאז הקרב המאד שנוי במחלוקת בין שוגר למרבלוס לא צפיתי יותר באגרוף בשום רמה , אבל עד אז החלטה חצויה ( split decision ) היתה די נדירה , בטח בקרב על אליפות עולם . בממא האלמנט הסוביקטיבי יותר בולט , ולכן זה אירוע פחות נדיר . לגופו של ענין,כל זמן שיש מימון , כל ענף הוא בעיני לגיטימי . בסופו של דבר הרייטינג מכריע אם ענף יישאר , ולא באמת זוכר בזמן האחרון ענפים שחוסלו , מה שמצביע על כך שיש רייטינג כמעט לכל ענף בהתאם למדינה שבה אותו ענף פופולרי . אם כבר , יש ענפים לא אולימפיים שהייתי רוצה שיוסיפו , למשל ראגבי ופוטבול אוסטרלי .

עמיחי קטן
Admin
8 באוגוסט 2021 15:25
Reply to  Yp

יש רוגבי שביעיות באולימפיאדה

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 15:26

ראגבי יש בפורמט של שביעיות רק.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 15:40

YP, גם MMA הפסקת לראות?

Yp
Yp
8 באוגוסט 2021 16:52

שלום לכל המגיבים על התגובה
1.בראגבי התכוונתי לענף שראיתי עת ביקרתי באוסט. ומרכזו היה בסידני . אני חושב שראגבי שביעיות זה לא אותו דבר .
2.אור , די התנתקתי מה-mma לאחר חיסול פרייד . חזרתי לזה בתקופת הזוהר של DC , מאחר ומאד סקרן אותי איך הוא יתאקלם ב-ufc . עם פרישתו , שוב התנתקתי .
3.בהחלט מתכונן לצפות בסיבוב הפרידה של פדור.
( בזמנו תוכנן פוסט נוסף על סאקו , ואחריו פוסט גדול על פדור , אבל זה לא הסתייע )
4.אתה ראית הבוקר שלכוכבת של יפן בכדורסל קוראים טקאדה ? מענין אם יש קשר .

אור
אור
8 באוגוסט 2021 18:07

הבנתי, ומה הסיבה?
.
פדור זה פדור אבל אני לא חושב שקרב שלו יהיה מהנה לצפייה בשלב הזה. גם למה לעזאזל הביאו לו את ג'ונסון האפור..
.
אני לא מומחה כמוך אז לא מכיר טקאדה.. צופה רק בשנים האחרונות ומדי פעם אני משלים ידע מהעבר אבל לא עד כדי כך

Yp
Yp
8 באוגוסט 2021 22:24

הי אור
לא.התחברתי כל כך ליואפסי . בפרייד היה סיבוב ראשון של עשר דקות שאפשר לגרפלרים עבודה על הקרקע שזה היה הפן שהכי אהבתי בממא . ביואפסי כל הסיבובים הם של 5 דקות מה שלא מאפשר כל כך עבודה מאסיבית על הקרקע ולמעשה זה הופך לקרבות אגרוף ברמה פחות טובה מאגרוף אמיתי . לא אהבתי את זה .
לגבי אגרוף , הקיפוח ( לדעתי ) של הגלר החל מההתניות של הקרב ועד לשיפוט המוטה שברו אותי ולא הייתי יותר מסוגל רגשית לצפות בזה . עד היום אני חושב שהגלר נשדד בצורה צינית , ומצער אותי שהוא הלך לעולמו בלי שיהיה תיקון לעוול הזה . יהי זכרו ברוך .

אור
אור
9 באוגוסט 2021 3:22

הבנתי, תודה

Yp
Yp
8 באוגוסט 2021 21:50

ערב טוב אור
1.לא כל כך אוהב להכנס לענינים אישיים אבל אני אספר בכל זאת . לפני כשנה בערך עשיתי מעשה מייקל וחזרתי לעבוד משרה מלאה פלוס פלוס אחרי שלוש שנות פרישה ולא נשארת לי אנרגיה ולא זמן לכתוב פוסטים , למרות שמאד נהניתי לכתוב אותם ולהגיב על התגובות.
2.נובוהיקו טקאדה היה הכוכב הגדול של uwfi והמנטור של סאקו . הדוג'ו שלו הוא אחד המפורסמים בעולם . השם טקאדה עם פתח לא נפוץ כל כך , יותר נפוץ טאקדה עם צירה , לכן העליתי את ההשערה .

אור
אור
8 באוגוסט 2021 22:01
Reply to  Yp

ראשית תודה
.
התכוונתי מה הסיבה שהפסקת לצפות..
ברור שזו חוצפה לשאול אותך "למה אתה לא כותב" 🙂

אור
אור
8 באוגוסט 2021 22:05
Reply to  Yp

אגב אין בגוגל אזכור לשניהם יחד אז אני מניח שאין קשר משפחתי

Avri
Avri
8 באוגוסט 2021 15:20

ג'ורג' עובדיה – אני לגמרי איתך. תוסיף לרשימה גם השטות הזו של ג'ודו קבוצתי. מה זה החרטא הזה?

אור
אור
8 באוגוסט 2021 15:25
Reply to  Avri

אחת התחרויות הטובות על מה אתה מדבר

עמיחי קטן
Admin
8 באוגוסט 2021 16:33
Reply to  אור

+מלא. היה תענוג גדול לצפות בזה בדיליי של כ-15 שעות

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 15:27
Reply to  Avri

מה מגדיר 'לא חרטא'?

Avri
Avri
8 באוגוסט 2021 16:18

נו, ברור שזה סובייקטיבי לחלוטין. במקרה ספציפי הזה ג'ודו זה ספורט אינדיווידואלי לחלוטין. זה כמו שיעשו 100 מטר קבוצתי (לא שליחים, אלא כל ניצחון נותן נקודה).

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 16:22

זה מאד שונה. זה כאילו תיקח תחרות קבוצתי באתלטיקה לכל מקצה 100, 200, 400, …

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 16:23

שזו יכולה להיות אחלה תחרות.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 16:31

זרקתם רעיון – קבוצתי אמיתי, 6 על 6, האחרון שעומד מנצח. זה גם פתח למלא אסטרטגיות מי מנסה לזרוק את מי..

אור
אור
8 באוגוסט 2021 16:32

בכל מקרה גם קבוצתי בהתעמלות מכשירים או טניס שולחן או סתם לדוגמה גביע דייויס זה אותו דבר כמו בג'ודו הקבוצתי

Avri
Avri
8 באוגוסט 2021 18:17

אור, 6 על 6, האחרון שעומד מנצח, ותכניס גם נציג מהטקוואנדו לכל קבוצה. עידו, בוא נמשיך הלאה. נעשה תחרות עם אחד מהג'ודו, אחד מהריצה, אחד מהשחיה ואחד מהברייקדנס. בשביל להכניס, עניין נגיד שאסור למתמןדדים להתחרות בספורט שלהם. הנבחרת שמביאה הכי הרבה נקודות לוקחת. קרן פלס ואמדורסקי שופטים.

עכשיו ברצינות, שוב, ברור שזה סובייקטיבי לחלוטין אבל לי לפחות זה מרגיש שהאולימפיאדה התפזרה יותר מידי.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 18:18

סבבה – דווקא היום יש לך את האופציה לצפות סלקטיבית רק במה שבא לך אז מה איכפת לך שהשאר יהנו….

אור
אור
8 באוגוסט 2021 18:21

אני מקבל שאתה חושב אחרת ושיש דברים מיותרים, בעיניי זה לא. חוץ מזה שתתפזר אז מה 🙂

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 18:23

אור תיזהר עוד שני ענפים ואתה לא שורד עוד אולימפיאדה בעבודה או במשפחה…

אור
אור
8 באוגוסט 2021 18:23

ואני באמת חושב שמה שהצעתי זה must see tv, תחשוב שהבחור מה-100 קילו רץ להפיל את הבחורה עד 57 ותוך כדי מנסים להציל אותה ושלושה מנסים להפיל אותו.. טירוף

אור
אור
8 באוגוסט 2021 18:24

חחח עידו כל אולימפיאדה שהייתה משוחקת בשעות הערב לא הייתי רואה אפילו דקה

אור
אור
8 באוגוסט 2021 18:28

זו גם הסיבה שאני כבר לא רואה אופניים במשך השנה

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 18:53

אז נעדכן אותך שבן הרמאנס מצליח ממש בשיניים לשמור על הניצחון במירוץ הארקטי של נורבגיה.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 18:56

תודה תמיד קורא את העדכונים

Avri
Avri
8 באוגוסט 2021 20:04

ברור שלא אכפת לי שכולם יהנו, מקשקשים אז אלו הם שני הסנט שלי.

פאקו
Admin
8 באוגוסט 2021 22:26

הקבוצתי האמיתי שדיברתם עליו זה משהו שראיתי פעם, אליפות עולם בקרבות כנופיות (לדעתי 5 על 5). די משעמם, כי ברגע שאחד יורד, זה הופך להיות לא כוחות.

חגי "התותח" ניסני
Editor
8 באוגוסט 2021 12:41

מעולה תודה רבה

golan
golan
8 באוגוסט 2021 12:56

מעולה.
תודה

Zivke
Zivke
8 באוגוסט 2021 13:35

מאוד מעניין, תודה רבה
הפעם הראשונה (והיחידה נראה לי) ששמעתי על זה הייתה בשיחה על יהודים ספורטאים עם יהודים אמריקאים, כשמישהי אמרה שקרוב שלה זכה במדלית כסף במוזיקה. אחרי כמה WTF והערות קצת מיזוגניות לכיוונה, היא הראתה לנו כתבה עליו עם תמונה של המדליה והכל. אאל"ט מלנודון 1948

Zivke
Zivke
8 באוגוסט 2021 15:15

לה קראו מוניק, אבל לא מאמין שזה עוזר לך 🙁 הדוד שלה היה קנדי

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 15:19
Reply to  Zivke

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Weinzweig
קצת מעליב לזכות בכסף כשאין זהב.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 15:24

רזומה מרשים

Zivke
Zivke
8 באוגוסט 2021 15:29

נחמד, אבל עם ההגנות של היום הוא לא היה עושה חצי גמר…

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 15:31
Reply to  Zivke

להיפך, קליר פאת עם הטובה דרך מרכז ההגנה.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 14:52

אם זה מעניין מישהו, מתוך ויקיפדיה:
שני אנשים בלבד זכו במהלך ההיסטוריה במדליה אולימפית בספורט ובמדליה אולימפית באומנות. הראשון היה ולטר ו. וינאנס (אנ') מארצות הברית שזכה במדליית זהב באולימפיאדת לונדון (1908) בירי ספורטיבי (ציד של איילים רצים) ובמדליית זהב בפיסול באולימפיאדת סטוקהולם (1912) והשני היה אלפרד האיוש יהודי מהונגריה, האלוף האולימפי הראשון בשחייה ל-100 מטר חפשי ול-1200 מטר חופשי באתונה 1986 ובמדליית כסף (לא היה זוכה במדליית זהב) באולימפיאדת פריז (1924) בארכיטקטורה.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 15:28

אני רק העתקתי והדבקתי 🙂
.
מה שכן ציד איילים רצים זה big no no

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 15:29
Reply to  אור

כן ב-1936 החליפו אותם ביהודים

אור
אור
8 באוגוסט 2021 15:30

רצחת..

פיני
8 באוגוסט 2021 15:01

מעולה.
תודה רבה!

Avri
Avri
8 באוגוסט 2021 15:21

יופי של פוסט. מצויין לימי הקיץ הדי משעממים.

אהרון שדה
Editor
8 באוגוסט 2021 16:33

תודה רבה
בעיני גם המדליות הנהדרות של לינוי אשרם וארטיום הם מתחום האומנות ולא הספורט.
איני סותר את העובדה שהם עושים ספורט יותר מהספורטאי הממוצע ….אבל בסוף ההכרעה סוביקטיבית ואסתטית ולא מוכרעת באופן ברור ומגודר.

עלתה הטענה שאומרת שכמעט כל ספורט מוכרע בשיפוט .
אבל יש הבדל ברור בין שיפוט שכל מטרתו לשמור על חוקי המשחק הספורטיבים ולוודא שהם נאכפו .
( כמו שער בכדורגל )
לבין שיפוט שהוא הוא מחליט באופן שרירותי על המנצח .

ניקח לדוגמה את הגודו ביחס לאגרוף
באגרוף השיפוט מכריע את רוב הקרבות ( למעט הנוקאאוט ) ולכן זה בעייתי משהו ( אם כי פחות מהתעמלות )
בג'ודו יש מרכיב קטן להכרעת שופטים בעיקר בענישה על פסיביות אבל לרוב המוחלט זה מוכרע בתרגיל ברור ומוחלט .
ולכן מקום השופטים מינורי
בוודאי שבענפי השחייה והאתלטיקה הם כמעט ולא פקטור ממשי .

ולכן בשורה התחתונה
התעמלות + אומנותית + שחייה אומנותית + קפיצות למים + טרמפולינה וסקייטבורד
צריכים להימחק מהמשחקים האולימפיים .

הלאה
מקצוע ההליכה באתלטיקה לא באמת שייך ונתון יותר מדי לפרשנות שיפוטית סוביקטיבית ( הראו בעבר לא מעט ספורטאים שלא נפסלו והיו צריכים להיפסל כמה פעמים ) אלא שההליכה ממילא יוצאת להבנתי מהמשחקים האולימפים .

אלו הענפים הראשונים שצריכים לצאת
אחרי כן יש עוד כמה עם חישוב מחודש.
שהוא יותר מורכב
למשל האם נכון לשלוח ענף שהטורניר הזה הוא לא פסגת שאיפתו של הספורטאי בענף ( למשל כדורסל ובוודאי כדורגל או אפילו טניס ).

או למשל כל מיני ענפים איזוטריים שהולכים רק בצד אחד
כמו למשל תחרות הקשתות שחזקה בקוריאה וביתר אסיה
הף

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 16:46

תראה זכותך לחשוב שמה שבעיניך הוא ספורט קובע. העובדה היא שיש קהל גדול לענפים ה'סוביקטיבים' ולכן אין סיכוי שזה יקרה בקרוב.

etayle
etayle
8 באוגוסט 2021 16:49

סתם מעניין יש נתוני צפייה?
התעמלות (לא אומנותית) אני מסכים שיש קהל, בעיקר כי זה יפה. אבל אני משער שגם לתחרות בגדי ים יהיה קהל, או אולימפיידת סרטוני טיק טוק. אז לא בטוח שרייטינג זה המדד "הטהור", אבל הטיעון שאם יש לזה ביקוש, אז זה ראוי להיות באולימפיאדה, בהחלט מעניין.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 16:59

אתה יודע שהענפים האלה מתקיימים גם מחוץ לאולימפיאדה?

etayle
etayle
8 באוגוסט 2021 16:48

כל מילה.

etayle
etayle
8 באוגוסט 2021 16:45

תודה רבה. המילה ספורט בשפה העברית רחבה מאוד, ותופסת הרבה מונחים.
אני אישית בדיעה שאם אי אפשר להסביר לצופה הפשוט מי מנצח תוך 5 דקות, זה לא ספורט.
אפשר גם לעשות חיתוך בין הקבוצה למעלה, וכאלה עם ניקוד שתלוי בשופטים.

מצד שני גם כדורסל(מי שקולע יותר ינצח, לא כזה פשטני, אך למשל אפשר לטעון שבהתעלמות מי שמשיג הכי הרבה ניקוד מנצח).
Keep it simple.

etayle
etayle
8 באוגוסט 2021 16:52

עכשיו קראתי שברייקדאנס גם נכנס לאולימפיאדה בפריז. רק צריך להכניס זריקת כסאות כתר, ואנחנו מביאים עוד זהב.

עמיחי קטן
Admin
8 באוגוסט 2021 17:07

יש ענפים שמסתדרים יפה בלי האולימפיאדה, ואז אפשר לדון בשאלה עד כמה הם מועילים ורלוונטיים, כמו כדורגל וכדורסל למשל. לעומת זאת, ברוב הענפים האולימפיים האולימפיאדה היא אירוע השיא, ואז אני לא רואה שום סיבה להוציא ענפים כאלה מהמשחקים האולימפיים, אפילו אם יש כמה אניני טעם שזה לא מספיק ספורט בשבילם. אם בהתעמלות עסקינן, אז מדובר בענף האולימפי החשוב וכנראה גם הפופולרי ביותר יחד עם השחייה והאתלטיקה.

גיא הירוק
Admin
8 באוגוסט 2021 17:18

להחליט שההתעמלות היא לא ספורט רק בגלל שלנו הגברים חשוב אלמנט ה-"מה זאת אומרת כל אחד אחרת? תדברי במספרים, גברת. תדברי בציונים…"
.
אני מוצא את זה משעשע.
ההתעמלות זה ענף ספורט סופר תחרותי שדורש יכולות יוצאות דופן.
זה שמישהו כמו מסי יודע להכניס כדור לתוך שער לשמחת המונים, ומתקבלת תוצאה אמפירית,
לא הופך את יכולותיו הספורטיביות עליונות על אלו של האלופה האולימפית הטרייה בקרב רב ההתעמלות.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 17:26

גם אני לא מבין מה הקשר בין האם זה ענף ספורט ו/או ראוי לאולימפיאדה לבין איך מודדים מי מנצח

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:28
Reply to  אור

זו תפיסה די נפוצה – כדי שמשהו יהיה ספורט צריך להיות מטרה מוגדרת בצורה "אבסולוטית".

אור
אור
8 באוגוסט 2021 17:30

טוב, לא מבין את זה. כל ענף והחוקים שלו, אני מניח שהמשתתפים יודעים מהם.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:31
Reply to  אור

אני איתך – חייב להגיד שבצעירותי היה לי קשה לקבל הגדרה אחרת. אבל אם הזמן הבנתי שזו טעות.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 17:41

קראתי שוב מה אהרון רשם, ולא הבנתי עד הסוף אם הקריטריון זה "האם זה ספורט" או "יש מנצח באופן אבסולוטי", לפי מה שאני מבין מבחינתו זה בא ביחד. אני מסכים שיש ענפים שאפשר להתווכח האם הם נחשבים כספורט אחרת מקומם לא באולימפיאדה אבל לא על זה שחייבת להיות דרך מסוימת לקבוע מי עדיף על מי.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:47
Reply to  אור

תראה לי ענף ספורט אחד שאין בו דרך לקבוע מי עדיף על מי. זו בעצם הגדרה קצת יותר רופפת למהו ספורט.
אהרון חולק עליה וכן מבחינתו זה בא יחד – זה ספורט אם "יש מנצח באופן אבסולוטי"

גיא הירוק
Admin
8 באוגוסט 2021 17:50
Reply to  אור

לשיטתו של אהרון שש בש זה יותר ספורט מהתעמלות.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:54
Reply to  אור

שש בש פחות כי יש מרכיב אקראי – אבל נניח שח לדעתי כן (מבחינתו)

אור
אור
8 באוגוסט 2021 17:55
Reply to  אור

עידו, לא הבנתי מה אתה מנסה להגיד. ברור שלכל ענף ספורט או תחרות כלשהי יש דרך להכריע.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 17:56
Reply to  אור

בקיצור מה שאני אומר שאין שום קשר בין איך מודדים לבין מה צריך להיכלל באולימפיאדה.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:59
Reply to  אור

ואני מסכים איתך – אהרון לא.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 18:01
Reply to  אור

אחלה. לסיכום דבריי "מה זה ספורט" נתון לפרשנות אבל מהרגע שזה "עובר" לא מעניין אותי איך מודדים אותו בשביל שייכלל באולימפיאדה

אור
אור
8 באוגוסט 2021 18:02
Reply to  אור

ובמילים אחרות, איך מודדים מי עדיף על מי לא משפיע על הגדרת משהו כספורט

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 18:05
Reply to  אור

אז אתה יותר קרוב לאסכולה שלי…

אור
אור
8 באוגוסט 2021 18:08
Reply to  אור

כמובן
.
מכיוון שאני נמנע מהגדרה של ספורט, התחושה שלי היא ש-esport הוא לא ספורט 🙂 מעבר לזה אני לא אתווכח עם מי שחושב שכן

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:30

מעניין מה חסידי ההגדרה חושבים על ה-eSport שהולך להיכנס בסערה…

etayle
etayle
8 באוגוסט 2021 17:34

מה לא מוגדר בesport? לפחות במשחקי fps (שבזה יש לי עוד קצת מושג), החוקים מאוד ברורים. מאמין שגם בlol.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:36
Reply to  etayle

אה זו בדיוק השאלה. זה מאד מוגדר ולכן נכנס בהגדרה.
אני לא בטוח שאהרון יסכים איתך שזה ספורט (וזה ספורט).

אור
אור
8 באוגוסט 2021 17:44

לפי מה זה ספורט?

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:48

תחרות שצריכה מיומנות גופנית מסוימת (במקרה הזה נניח קשר עין יד מאד טוב) ופרמטר שמכריע באופן אבסולוטי מי מנצח.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 17:52

אז לא הבנתי, "פרמטר שמכריע באופן אבסולוטי מי מנצח" זה הגדרה שלך? מה זה *לא* פרמטר כזה? האם תחרות נגינה בגיטרה חשמלית עם חבר שופטים כפרמטר זה ספורט? בנוסף על כל דבר כמעט אפשר להגיד שיש בו מיומנות גופנית מסוימת (חוץ מאמנות נניח)

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:56

לא זו הגדרה שלו – ושופטים זה לא אבסולוטי מבחינתו.
אבל נניח אם תחרות הנגינה בגיטרה היא סטייל גיטאר-הירו (ולא על הקטע המוזיקלי) אז כן זה ספורט.

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:57

תראה אני היום בגישת ה'באמנות כמו באמנות אין דבר כזה שאין דבר כזה' – אז כן יוצא שכמעט כל תחרות יכולה להיות ספורט. אני בסדר עם זה. לגבי האם יש לה מקום באולמפיאדה זה כבר סיפור אחר.

אור
אור
8 באוגוסט 2021 17:58

סבבה הבנתי.

עמיחי קטן
Admin
8 באוגוסט 2021 17:28

ובהקשר הזה אני אומר – מי שלא ראה את הביצועים של לינוי אשרם בגמר הפסיד. היא נתנה שם מופע מדהים (וזה היה צמוד בסוף רק כי כנראה הורידו לה נקודה לפחות על הפלת הסרט)

עמיחי קטן
Admin
8 באוגוסט 2021 17:30

ומסתבר גם שהקמע לזכות בזהב בהתעמלות הוא אברהם אידלסון (מחבר השיר הידוע הבה נגילה). זה עבד לאלי רייזמן בלונדון ועכשיו ללינוי

Yp
Yp
8 באוגוסט 2021 17:55

אגב , ענף ( שכרגע לא קיים גם מחוץ לאלימפיאדה ) שלדעתי כדאי להוסיף זה חיובים . גם אסתטי,גם אוביקטיבי,וכנראה גם יביא רייטינג .

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 17:58
Reply to  Yp

בתכלס זה יכול לתפוס. הבעיה שזה לא קיים כענף פעיל

עמיחי קטן
Admin
8 באוגוסט 2021 18:00
Reply to  Yp

ה-3 על 3 היה מאוד נחמד ויש דמיון מסוים בעיקרון

עידו גילרי
Admin
8 באוגוסט 2021 18:01

זה לא קרוב בכלל

אור
אור
8 באוגוסט 2021 18:12

סתם בשביל הקטע, לא זוכר איפה קראתי את זה אבל נהוג להתייחס ל"אתלט האולטימטיבי" או "מלך האולימפיאדה" (משהו כזה) או למנצח הקרב-רב באתלטיקה או לזה של התעמלות המכשירים

סתם אחת
סתם אחת
8 באוגוסט 2021 18:35

אחד הפוסטים המעניינים שיצא לי לקרוא כאן והתגובות רק הוסיפו, תודה לכולכם! למדתי הרבה עכשיו.
כיף סוף סוף לקרוא 120 תגובות של תוכן מעניין ומחכים בלי שטויות רדודות, בהחלט היה חסר לי.

גיא הירוק
Admin
8 באוגוסט 2021 18:38
Reply to  סתם אחת

מחילה.

אהרון שדה
Editor
8 באוגוסט 2021 19:29

להבהיר את דבריי
ספורט בעיני חייב מעבר לעיסוק במשהו ספורטיבי להיות מוכרע באיזה שהוא כלל ספורטיבי
ולכן לשחמט למשל קשה לקרוא ספורט …..נכון הם מתאמנים הרבה מאד בכדי לשמור על ריכוז אבל בפועל הם מזיזים כלים .

אשר להתעמלות לגבי מה שהם עושים זהו ספורט לכל דבר ועניין
אבל שיטת ההכרעה לקוחה מתחום האסתטיקה אם תרצו האומנות שכן הנראות היא הקובעת כאן ופחות הפן הספורטיבי
נכון ישנם קריטריונים אבל קשה מאד לבחון אותם במדדים אוביקטיביים ( יש כל כך הרבה אלמנטים והם לא יכולים לצפות בהילוך חוזר זולת ערעור ספציפי ).
ולכן דה פקטו מה שקובע זה הפן האסתטי /אומנותי .

ירון, החלום
ירון, החלום
8 באוגוסט 2021 23:04

בס"ד
תודה רבה.
לא היה לי מושג שאומנות היתה ספורט אולי יפי, או שהיא מוצגת כתחרות ראווה עדיין.

NFS
NFS
9 באוגוסט 2021 8:43

אחלה טור.
אם צריך היה לנפות ספורט אחד מהאולימפיאדה מבחינתי זה הסקייטבורדינג.

גיא הירוק
Admin
9 באוגוסט 2021 8:53
Reply to  NFS

לא צפיתי, ובכל הנראה גם בחיים לא אצפה, בסקייטבורדינג,
כך שעל פניו אני לא אמור לחלוק עם ועל דעתך
(עדיין, גם בלי לצפות בענף – הרבה יותר ספורט מהענף בו נשים וגברים בחליפות כובעים מגוחכים רוכבים על סוס ומנסים לגרום לו לתת הופעה).
.
אבל –
הבן שלי, בן 16, התעורר במיוחד במשחקים האולימפיים האלו במיוחד בשביל לצפות בענף. כמה וכמה מחבריו גם הם עקבו באדיבות. רובם, צפו בענפים נוספים "על הדרך".
.
אז מעבר לעניין הטעם האישי,
ומבלי שבדקתי לעומק (או אפילו ברדידות),
יש לי תחושה שאם האולימפיאדה חפצת חיים ומעניינת לגייס נוער הצופים הפוטנציאלים של העתיד –
כדאי להם לשמור, ואף לטפח, את ענף הסקייטבורדינג.